Personeel is het hart van je bedrijf. Zij houden jouw bedrijf draaiende. Maar bij het in dienst nemen van personeel komen heel wat kosten kijken.
Personeelskosten?
In deze blog zetten we de kosten van het in dienst hebben van personeel op een rijtje en vertellen we hoe je het berekenen en voldoen van deze kosten gemakkelijk kunt uitbesteden op een juridisch verantwoorde manier.
Misschien heb je op dit moment nog geen personeel in dienst, maar is dit op korte termijn wel van belang voor je bedrijf. Met welke personeelskosten moet je dan eigenlijk rekening houden? Natuurlijk verwacht je personeel dat ze loon uitbetaald krijgen. Daarnaast hebben ze recht op vakantiegeld en vakantiedagen. Dit noemen we de directe loonkosten. Maar er zijn ook indirecte loonkosten, zoals pensioenopbouw en reiskostenvergoeding. Daarmee ben je er nog niet. Voor je personeel dien je ook verplichte premies af te dragen, zoals loonheffing.
Cao
De hoogte van bepaalde personeelskosten hangt af van de cao die gehanteerd wordt. Ook is het mogelijk dat er voor een bepaalde branche geen enkele cao geldt. Dan dien je de wettelijk bepaalde minimumlonen te gebruiken, en het personeel minimaal 20 vakantiedagen per jaar aan te bieden. Wanneer er wel een cao geldig is binnen de branche waarin je werkzaam bent, dient deze gehanteerd te worden. In deze cao staan de branche-specifieke minimumlonen en het aantal vakantiedagen vermeld.
Directe loonkosten
Onder directe loonkosten verstaan we kosten die middels een cao staan vastgesteld. De hoogte van deze kosten kan dus per cao verschillen. Dit is bijvoorbeeld het salaris van de medewerker, maar ook provisies, opbouw van vakantiegeld en vakantiedagen. Je moet je personeel ten minste het wettelijk minimumloon behorende bij de leeftijd uitbetalen. Daarnaast geldt het wettelijke percentage van 8% vakantiegeld waar de medewerker recht op heeft. Bij een fulltime dienstverband moet de medewerker ten minste 20 vakantiedagen opbouwen. Als er een cao op jou van toepassing is en/of je bent aangesloten bij een cao, dan dien je het loon, het vakantiegeld en de opbouw van het aantal vakantiedagen vanuit de cao toe te passen.
Indirecte loonkosten
De indirecte kosten zijn de kosten waar je meestal niet direct mee te maken hebt wanneer je personeel in dienst hebt. Dit betekent echter niet dat deze minder belangrijk zijn. Toch worden deze kosten vaak gezien als de administratieve rompslomp bij het hebben van personeel. Zo vallen bijvoorbeeld de opbouw van het pensioen en het vergoeden van de reiskosten onder indirecte kosten. Ook kosten voor een eventuele arbodienst en een ziekteverzuimverzekering zijn kosten die vaak over het hoofd worden gezien. Dit zijn kosten die je maakt ten behoeve van je personeel en vaak redelijk zijn, maar dit zijn niet altijd kosten die voortvloeien uit de cao
Afdragen van premies
In mijn rol als commercieel directeur ben ik eindverantwoordelijk voor het sales-team en alle commerciële zaken binnen het bedrijf. Weten wat er echt bij een ondernemer speelt, dat vind ik enorm belangrijk. Dat vormt de basis van een goed advies en een langdurige samenwerking.
Benieuwd geworden? Neem dan contact met mij op. Kwaliteit bewijst zichzelf!
Commercieel directeur
Contact opnemen