Ketenregeling

Sinds 1 januari 2020 mag een werkgever maximaal drie* tijdelijke contracten afsluiten met een maximale duur van 36 maanden voordat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat.

Deze ketenregeling kan alleen worden doorbroken als er tussen twee contracten een periode van meer dan zes maanden zit. Krijgt de medewerker een 4e contract of is langer dan 3 jaar in dienst? Dan heeft de medewerker recht op een vast contract. Dit heet de ketenregeling.

Een werkgever mag:

  • Maximaal 3 tijdelijke contracten geven
  • Maximaal 3 jaar lang tijdelijke contracten geven

Vast contract na 3 opvolgende tijdelijke contracten

Een medewerker krijgt automatisch een vast contract als:

  • Hij/zij meer dan 3 tijdelijke contracten heeft gehad bij dezelfde werkgever;
  • Hij/zij meer dan 3 tijdelijke contracten heeft gehad voor hetzelfde soort werk bij opvolgende werkgevers. (Bijvoorbeeld als een medewerker eerst via een uitzendbureau werkt en daarna rechtstreeks bij de werkgever in dienst komt.

Medewerker jonger dan 18 jaar

De ketenregeling is niet van toepassing op contracten van medewerkers die jonger dan 18 jaar zijn en gemiddeld maximaal 12 uur per week werken.

Zijn er uitzonderingen?

Er zijn uitzondering m.b.t. de ketenregeling. De medewerker heeft geen recht op een vast contract in deze situaties:

  • De medewerker heeft een leerwerkovereenkomst voor een BBL-opleiding (beroepsbegeleidende leerweg);
  • De medewerker heeft de AOW-leeftijd. De werkgever mag vanaf de AOW-leeftijd 6 tijdelijke contracten geven in een periode van 4 jaar.

Geldt de ketenregeling ook voor Payned payrolling?

Bij Payned is de medewerker officieel in dienst bij ons. Ook voor payroll bedrijven gelden dezelfde regels als voor de medewerker(s) die je zelf op de loonlijst hebt staan.

Weten wat Payned voor je kan betekenen? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

 

 

 

 

 

*Tenzij anders in de CAO is afgesproken.

 

 

 

 

Gerelateerde blogs

_DSF7973
Manouk Oort

Sinds juni 2018 ben ik werkzaam als relatiebeheerder bij Payned. De eerste periode had ik vooral een ondersteunde rol voor mijn collega’s. Ik hielp hun waar nodig met hun dagelijkse werkzaamheden. Vervolgens ben ik in februari 2019 lid geworden van het team verzuim.  Alles wat te maken heeft met een medewerker welke arbeidsongeschikt is, komt op deze afdeling voorbij. Elke medewerker is anders en daardoor is elke ziekmelding uniek.
Sinds mei 2019 heb ik mijn eigen klantenbestand gekregen met bedrijven in verschillende branches waarvoor ik de personeel- en salarisadministratie verzorg. Het persoonlijk contact met de ondernemers en hun medewerkers vind ik erg leuk en ze kunnen met al hun vragen bij mij terecht.

Nieuwsbrief

Deze blog interessant? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Vraag informatiegesprek aan

Payned payrolling blog

Waarom Payned payrolling?

  • NEN 4400-1 gecertificeerd
  • Heldere payroll tarieven
  • Ervaren adviseurs

Certificeringen

Stichting Normeringsarbeid VPO Vereniging Payroll Ondernemingen

Vraag vrijblijvend een informatiegesprek aan met een payroll adviseur »

© 2021 Payned payrolling