Het PMO (Preventief medisch onderzoek) helpt je om goed voor jouw medewerkers te zorgen en verzuim te verminderen/voorkomen. Medewerkers met een gezonde leefstijl melden zich minder vaak ziek. Met het PMO breng je de gezondheid en vitaliteit van jouw medewerkers in kaart.

Lange termijn

Als werkgever is een actieve en gemotiveerde rol spelen belangrijk. Maak op basis van de resultaten van het PMO een vitaliteitsplan: wat wil je aanpakken, waarom en hoe? Iedereen moet achter de verandering staan! Straal dit ook uit en geef het goede voorbeeld. Dit helpt bij het stimuleren van een gezonde leefstijl van jouw medewerkers. Het is belangrijk om je medewerkers te betrekken bij het aandragen van mogelijke oplossingen en ideeën. Beloon goed gedrag, zodat jouw medewerkers de verandering als positief ervaren.

De voordelen van het PMO

Het PMO biedt medewerkers voordelen:

  • Medewerkers krijgen een goed beeld van hun eigen gezondheid en vitaliteit.
  • Medewerkers krijgen een adviesgesprek met een vitaliteit- en gezondheidsdeskundige.

 

Een blije medewerker

Dat je medewerker met plezier naar zijn of haar werk gaat is belangrijk. Een blije medewerker zal zich niet snel ziekmelden. Daarom is werkplezier erg belangrijk tegen ziekteverzuim, maar werkstress is de grootste boosdoener. Dus een gezonde/vitale medewerker is productiever. Sporten en bewegen is belangrijk om fit en vitaal te blijven.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je medewerker tijdens de lunch even naar buiten mag om te wandelen.

Wettelijke verplichting
Er zijn twee belangrijke wettelijk verplichte instrumenten die inzicht geven in de mogelijke risico’s op verzuim: Een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) zorgt voor een veilige werkomgeving. Het Preventief medisch onderzoek (PMO), ook wel bekend als Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PMO). Voordat dit onderzoek kan plaatsvinden, moet er eerst een RI&E zijn afgenomen. Met de inzichten die daaruit zijn gekomen komen, kunnen jij als werkgever en jouw medewerkers gericht maatregelen nemen om de gezondheid te bevorderen en verzuim te voorkomen. Minder uitval, hogere productiviteit, meer werkplezier en bovenal tevreden medewerkers. Wil je meer informatie hierover, neem dan gerust contact met ons op.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Sinds april 2023 spring ik ‘s ochtends op de fiets om naar Payned te gaan.

Hier vervul ik de rol als assistent relatiebeheer. Ik ben begonnen met mijn eigen klantenportefeuille en daar hou ik de personeels-en salarisadministratie van bij. Ook krijgen we overdag veel telefoontjes met uiteenlopende vragen.  Het is interessant om voor de klanten en medewerkers vragen uit te zoeken en opdrachten voor ze uit te mogen voeren. Voor nu al veel afwisselende taken en ik ben benieuwd wat er in de toekomst allemaal nog bij gaat komen. Het is fijn om in dit gezellige team te mogen werken en elke dag leer ik ontzettend veel.

Sanne Kuiper

Relatiebeheer

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten