Vanuit de Arbeidstijdenwet zijn er verschillende regels omtrent de werk- en rusttijden van een medewerker bepaald. Hoe lang mag een medewerker per week werken? Hoeveel rust moet een medewerker nemen tussen het werken door? En vanaf welke leeftijd mag een medewerker aan het werk? Dit zijn zo een aantal vragen die we vaak horen van ondernemers. Hoe weet je waar je rekening mee moet houden?
We hebben hieronder een handig overzicht voor je waarin je deze regels terug kan vinden vanuit de Arbeidstijdenwet.
Overzicht Arbeidstijdenwet
Norm Burgerlijk Wetboek |
|||
Arbeidstijd | Per dienst | 12 uur | |
Per week | 60 uur | ||
Per week – per 4 weken | Gemiddeld 55 uur | ||
Per week – per 16 weken | Gemiddeld 48 uur | ||
Kinderen | 13 en 14 jaar |
Per schooldag max. 0 uur Per schoolweek max.12 uur Per vrije dag max. 6 uur |
|
15 jaar |
Per schooldag max. 2 uur Per schoolweek max. 12 uur Per vrije dag max. 8 uur |
||
Jeugdigen | 16 en 17 jaar |
Per schooldag max. 9 uur (min schooluren) Per schoolweek max. 45 uur (min schooluren) Per vrije dag max. 9 uur |
|
Rusttijden | Dagelijkse rust | 11 uur (aaneengesloten) | |
(1x per week: 8 uur, indien noodzakelijk i.v.m. de aard van de arbeid of bedrijfsomstandigheden | |||
Wekelijkse rust | 36 uur (aaneengesloten) of 72 uur per 14 dagen (te splitsen in stukken van minimaal 32 uur) | ||
Kinderen | 13 en 14 jaar | 14 uur aaneengesloten per dag | |
15 jaar | 12 uur aaneengesloten per dag | ||
Jeugdigen | 16 en 17 jaar | 12 uur aaneengesloten per dag | |
Pauze |
Bij > 5,5 uur arbeid per dienst |
30 minuten (eventueel 2 x 15 minuten) |
|
Bij > 10 uur arbeid per dienst | 45 minuten (eventueel 3 x 15 minuten) | ||
Bij < 5,5 uur arbeid per dienst |
15 minuten¹
|
||
Jeugdigen | 16 en 17 jaar | Na 4,5 uur arbeid per dienst: minimaal 30 minuten (eventueel 2 x 15 minuten) |
Per cao kunnen andere regels zijn afgesproken en is het mogelijk dat bovenstaande arbeidstijden afwijken.
Sinds mei 2019 bekleed ik de functie van ‘hoofd relatiebeheer’ bij Payned. Naast de taken die ik als relatiebeheerder blijf doen is mijn hoofdtaak als leidinggevende van de afdeling het creëren van de juiste werkomstandigheden, dus ervoor zorgen dat mijn collega’s hun werk effectief en efficiënt kunnen en vooral blijven doen. Hiervoor heb ik in 2020 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor mijn collega’s en ondersteun ik hun waar nodig. Deze werkzaamheden vergen extra tijd en aandacht, maar geven tegelijkertijd ook meer diepgang in dagelijkse werk.
Hoofd relatiebeheer
Contact opnemen