Opzegtermijn oproepovereenkomst

De regels voor oproepkrachten zijn per 1 januari 2020 veranderd. Hoe zit het eigenlijk met de opzegtermijn voor medewerkers met een oproepovereenkomst?

Dit is ingevoerd omdat de oproepkracht zoveel inkomensonzekerheid heeft dat van hem/haar niet verwacht mag worden dat hij/zij een maand opzegtermijn in acht neemt als hij een andere baan vindt.

Het gaat hierbij enkel en alleen om nul-urencontracten. De wet bepaalt namelijk dat deze oproeptermijn geldt als de omvang van de arbeid niet is vastgelegd. Dat is alleen zo bij nul-urencontracten.

Wat is een oproepovereenkomst

Laten we beginnen met de vraag ‘wat verstaat de wet onder een oproepovereenkomst?’ Van een oproepovereenkomst is sprake als:

  • De omvang van de arbeid niet is vastgelegd. als één aantal uren per tijdseenheid van ten hoogste een maand of een jaar (mits loon gelijkmatig is verspreid).
  • Er schriftelijk is vastgelegd dat de werknemer de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst geen recht op loon heeft.
  • Voor de oproepwerknemer geldt een opzegtermijn die gelijk is aan de termijn van oproepen die de werkgever in acht dient te nemen, dus van vier dagen of zoveel korter als rechtsgeldig in de cao is vastgelegd.

Nul-urencontract

Een nul-urencontract is bijna hetzelfde als elk ander arbeidscontract. Maar er is één belangrijk verschil:

  • in een 0-urencontract staat niet een vast aantal uren. De werkgever roept zijn/haar medewerker op als hij of zij wat extra hulp nodig heeft.

Dus het kan voorkomen dat de medewerker de ene week  20 uur werkt en de week erna maar 4 uur werkt.

Min-maxcontract

Een min-maxcontract is een combinatie tussen een contract met vaste uren en een oproepcontract. Dit houdt in dat je een minimum aantal vaste uren hebt (de min) en dat je als werkgever een medewerker maximum aantal extra uren kan oproepen (de max).

Is dit anders bij een contract met een minimaal aantal uren op jaarbasis?

Als er een oproepcontract wordt gegeven met bijvoorbeeld 12 uur op jaarbasis, dan geldt de normale opzegtermijn zoals die in de cao van de inlener staat en dus niet de eerder genoemde vier dagen.

Wil je meer weten hierover? Neem dan eens contact met ons op voor een gratis adviesgesprek!

Gerelateerde blogs

_DSC5489
Jacqueline Russcher

Na mijn uitgebreide interne opleiding, adviseer ik sinds 2013 MKB-ondernemers over het payrollen van hun personeel. Vaak maken we een afspraak om te kijken wat Payned voor uw onderneming kan betekenen. Het uitwisselen van ervaringen is daarin erg belangrijk. Want; pas als je de situatie van een ander goed kent, kun je met een goed advies komen. Benieuwd hoe Payned u van dienst kan zijn? Ik help u graag verder.

Nieuwsbrief

Deze blog interessant? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Vraag informatiegesprek aan

Payned payrolling blog

Waarom Payned payrolling?

  • NEN 4400-1 gecertificeerd
  • Heldere payroll tarieven
  • Ervaren adviseurs

Certificeringen

Stichting Normeringsarbeid VPO Vereniging Payroll Ondernemingen
Urgenda Samen Sneller Duurzaam

Vraag vrijblijvend een informatiegesprek aan met een payroll adviseur »

© 2020 Payned payrolling