In 2016 waren Nederlanders zo’n 45 minuten per dag onderweg van of naar het werk. De meeste reistijd in heel Europa! Nederlandse werknemers wonen gemiddeld 14 kilometer bij hun werk vandaan. Veel werknemers ontvangen een netto kilometervergoeding. Maar hoe zit het met het administreren van deze kilometers?

 

Woon-Werkverkeer – netto kilometervergoeding

De meeste mensen reizen voor hun werk. Veelal gaat het om het dagelijkse woon-werkverkeer. Maar ook zakelijke reizen of reizen voor een opleiding die je voor het werk volgt vallen hieronder. Afhankelijk van de gemaakte afspraken en de branche waarin je werkt, worden deze reiskosten vergoed.

Als medewerker gebruik je vaak een eigen vervoersmiddel voor het reizen van en naar je werk. In overleg tussen de medewerker en ondernemer wordt besloten om wel of geen onbelaste reiskostenvergoeding te geven. Eenmalig worden het aantal kilometers en de vergoeding per kilometer vastgesteld. Maximaal mag € 0,19 cent per kilometer onbelast worden vergoed.

Rittenregistratie

Van alle bedrijven die met ons samenwerken, is Payned juridisch werkgever van de medewerkers. Daarom zijn wij verplicht de kilometerregistratie van iedere medewerker te op te slaan in onze administratie. Om de gereden kilometers te verantwoorden, moet de medewerker dus een sluitende rittenregistratie bijhouden.

Ontvang je een kilometervergoeding, dan moet je iedere periode het aantal kilometers bijhouden waarvoor je een vergoeding ontvangt. Deze rittenregistratie moet je iedere periode per mail aan ons doorgeven. Voor de woon- werkkilometers die de medewerker kan declareren hoeft geen rittenregistratie te worden bijgehouden.

Ben je als medewerker of ondernemer geïnteresseerd in een handig document om de kilometers bij te houden, download deze dan gratis vanaf ‘Inloggen & Support’. Wanneer je zelf de kilometers bijhoudt, let er dan op dat de volgende punten worden benoemd:

  • Datum
  • Begin kilometerstand
  • Adres vertrekpunt
  • Adres aankomst
  • Eind kilometerstand

In september 2021 ben ik begonnen als assistent relatiebeheerder. Dit houdt in dat ik de personeel- en salarisadministratie verzorg voor mijn klanten. Vooral de combinatie van het directe contact met mijn klanten en hun medewerker(s) en de administratieve afhandeling spreekt mij in het bijzonder aan. Daarnaast mag ik sinds kort meedraaien op de verzuim afdeling en hoop ik mijn collega’s hierin ondersteuning te kunnen bieden in de toekomst. Het inleven in de situatie van de zieke medewerker en werkgever, en de belangen van de verschillende betrokkenen overzien is erg belangrijk. Doordat geen enkele ziekmelding hetzelfde is blijft de oplossing altijd maatwerk en dat is nou juist wat dit werk zo bijzonder maakt.

Mariska Camdzija

Relatiebeheer en verzuimbegeleiding

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten