Op een goede dag besluit je dat je niet langer voor een baas wilt werken. Tenslotte heb je genoeg vakkennis. Je denkt dat je het beter kunt dan je werkgever of je verschilt gewoon qua inzicht.

 

Je wordt ondernemer!

En wat doe je dan? Je wordt ondernemer! Een eigen bedrijf starten, mooier kan toch niet? Maar welke voorbereidingen moet je treffen?

In deze blog behandelen we zoveel mogelijk aspecten waarmee je te maken krijgt als ondernemer, denk daarbij aan:

  • Inschrijven Kamer van Koophandel
  • Btw nummer aanvragen
  • Algemene voorwaarden opstellen en deponeren
  • Loonheffingennummer aanvragen

De Kamer van Koophandel

Uiteraard oriënteer je jezelf eerst goed op de markt waarin je actief wilt zijn, schrijft een ondernemingsplan, informeert naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering en bepaalt een startdatum. Eén van de eerste zaken die je afhandelt is een bezoekje aan de Kamer van Koophandel in jouw regio. Hier schrijf je het nieuwe bedrijf in. Belangrijke zaken komen voorbij zoals: welke rechtsvorm kies je, wat wordt je handelsnaam (doe een uitgebreid onderzoek !!) en wat is het vestigingsadres.

BTW nummer

De meeste activiteiten zijn belast met BTW. Om facturen met BTW te mogen maken, maar ook om de door jou betaalde BTW op inkopen te mogen verrekenen heb je als ondernemer een BTW nummer nodig. Dit nummer wordt verstrekt door de Belastingdienst. Periodiek zul je nu dus ook aangifte moeten doen.

Algemene voorwaarden
Heel belangrijk maar vaak vergeten: de algemene voorwaarden. Zorg dat je ze hebt, maak ze kenbaar aan opdrachtgevers of beter nog laat ze ervoor tekenen. Deponeer je algemene voorwaarden bij de Kamer van Koophandel of bij de Rechtbank. Zo heb je in ieder geval houvast als er geschillen ontstaan met opdrachtgevers.

Loonheffingennummer

Je bent een tijdje bezig en succesvol. De opdrachten komen vlot binnen en veel van je offertes worden daadwerkelijk uitgevoerd. Al snel kun je het niet meer aan en denkt erover om personeel aan te nemen. Links en rechts informeer je en iedereen raadt het je af. Je wordt gewaarschuwd voor alle rompslomp en risico’s dat personeel met zich meebrengt, maar je zult iets moeten want alleen gaat niet langer. De oplossing voor dit luxe probleem is payrolling. Je doet zelf de werving en selectie van medewerkers en brengt ze daarna onder contract bij een payrollbedrijf. Verlost van alle administratieve taken en de risico’s uitgesloten; dat is precies wat je wilt. Bezig zijn met je core-business!

Vanaf 2000 heb ik een schat aan ervaring opgedaan in de payrollbranche. Als eindverantwoordelijke voor Payned payrolling vanaf 2007. Ik gebruik mijn kennis en ervaring om ondernemers te adviseren over hun personeelsbeleid en de mogelijkheden van payrolling hierin. Persoonlijk contact en een “handen uit de mouwen” mentaliteit spreken mij erg aan.Ook eens praten over wat payrolling voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met mij op. Uiteraard geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen!

Rolf Tempelman

Algemeen directeur

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten