Elk bedrijf dat met voedsel en dranken werkt moet voldoen aan de wetten van de voedselveiligheid. Deze zijn vastgelegd in Hygiënecodes. Als jij een horecaondernemer bent die eten en drinken bereidt om ter plaatse te nuttigen, is het vanaf 1 april 2016 verplicht om volgens de laatste Hygiënecode voor de Horeca te werken. Middels dit artikel willen we je vast inhoudelijk informeren over de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe wetgeving.

Flink uitgebreid

De nieuwe wetgeving is flink uitgebreid en vraagt een verdieping op de inhoud, zodat tijdig maatregelen kunnen worden getroffen om aan alle verplichtingen te voldoen. De nieuwe hygiënecode voor de horeca is ook concreter en duidelijker geworden, waardoor er minder ruimte voor discussie zal ontstaan. Diverse adviezen uit de oude code zijn nu een verplichting geworden.

Aantoonbaarheid

Aantoonbaarheid is belangrijk in de nieuwe code, zoals de aantoonbaarheid dat benoemde kritische processen worden beheerst en de extra verplichtingen rondom registraties; of de aantoonbaarheid dat medewerkers die etenswaren bereiden een training of instructie hebben gehad op het gebied van voedselhygiëne.

Bij een inspectie zal de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ook nagaan in hoeverre zij op de hoogte zijn van de nieuwe HACCP eisen.

Wijzigingen

Een kleine greep uit de wijzigingen in de hygiënecode:

  • de regels met betrekking tot handhygiëne zijn uitgebreid, zoals wassen, desinfecteren, geen nagellak en het dragen van een horloge is niet meer toegestaan tijdens bereiding;
  • er is een aanvulling gedaan op de risico’s van besmetting door virussen en hoe hiermee om te gaan, in het bijzonder het Noro-virus;
  • temperatuurcontrole dienst te worden uitgevoerd met een gekalibreerde, digitale steekthermometer;
  • het terugkoelproces is specifieker gemaakt; producten dienen zo snel mogelijk te worden teruggekoeld, namelijk binnen 2 uur naar 20° C of kouder en binnen 5 uur naar 7° C of kouder;
  • bepaalde aantoonbaar niet-bederfelijke producten zoals appeltaart, hartige producten mogen ongekoeld gedurende 24 uur gepresenteerd worden en daarna weggegooid;
  • de norm voor de temperatuur van frituurolie is maximaal 175° C, dit is geen advies meer maar een norm.
Hygiënecode in de horeca

Complete lijst met aanpassingen in de hygiënecode

De uiteindelijke lijst met wijzigingen is vele malen langer. Wij adviseren je in ieder geval de nieuwe Hygiënecode voor de Horeca te bestellen, via www.khn.nl en te bepalen wat er in je eigen organisatie voor nodig is om aantoonbaar aan de nieuwe wetgeving te voldoen.

Sensz is een gerenommeerde organisatie gespecialiseerd in voedselveiligheid. Als je hulp nodig hebt kunnen wij ondersteuning geven, bijvoorbeeld door:

  • een update van HACCP handboek inclusief alle benodigde registratieformulieren
  • een gerichte training van de medewerkers voor uitvoering van deze nieuwe wet in de praktijk.

Laat het ons weten en we zorgen voor een heldere en kleurrijke ondersteuning, op maat voor jouw bedrijf. Stuur een mail naar servicedesk@sensz.nl of bel ons op 035 – 678 0917.

Een bijdrage van Sensz
Dit artikel is een gastblog geschreven door Rosmaryn Wesselman, gespecialiseerd in het ondersteunen van grote en kleine bedrijven bij het proces van voedselveiligheid.

Payroll in de horeca

Ben je horecaondernemer en wil je de zorgen over salarisadministratie graag uitbesteden? Minder financiële risico’s lopen en alleen de gewerkte uren betalen? Dan is payroll in de horeca iets voor jou. Meer weten over payroll horeca. Neem dan eens contact op. Geheel vrijblijvend natuurlijk.

Neem contact op

Geheel vrijblijvend natuurlijk

Hygiënecode en payroll in de horeca

Sinds mei 2019 bekleed ik de functie van ‘hoofd relatiebeheer’ bij Payned. Naast de taken die ik als relatiebeheerder blijf doen is mijn hoofdtaak als leidinggevende van de afdeling het creëren van de juiste werkomstandigheden, dus ervoor zorgen dat mijn collega’s hun werk effectief en efficiënt kunnen en vooral blijven doen. Hiervoor heb ik in 2020 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor mijn collega’s en ondersteun ik hun waar nodig. Deze werkzaamheden vergen extra tijd en aandacht, maar geven tegelijkertijd ook meer diepgang in dagelijkse werk.

Sander Schaeffer

Hoofd relatiebeheer

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten