Heb je personeel in dienst? Of wil je personeel aannemen? Bij het aannemen van een medewerker zijn er veel zaken waar je rekening mee moet houden.
Wat zijn personeelskosten?
Als werkgever betaal je meer dan alleen het brutoloon van jouw medewerkers. Je hebt ook vaste werkgeverslasten. Dit zijn verplichte kosten die je moet betalen boven op het loon. Denk hierbij aan vakantiegeld en loonheffingen. Ook maak je misschien kosten voor secundaire arbeidsvoorwaarden, de werkplekken en het apparatuur voor jouw medewerkers. Al deze kosten samen heten personeelskosten. Er komt best wat kijken m.b.t. het aannemen van een medewerker
Loonheffingen inhouden
Je houdt loonheffingen in op het salaris van jouw medewerker. Je draagt deze heffingen af aan de Belastingdienst. Het gaat om verschillende verplichte premies en bijdragen. Bijvoorbeeld de loonbelasting, premies voor volksverzekeringen en werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
Externe afdeling personeelszaken
De administratieve kosten voor een medewerker kunnen behoorlijk oplopen, zonder dat je dat in de gaten hebt. Als ondernemer is het daarom verstandig om deze risico’s uit te besteden. Als ondernemer ben je een bedrijf gestart vanuit passie voor je vak. Echter met het succes van je bedrijf komen een hoop extra verantwoordelijkheden. Eén van de belangrijkste is personeel.
Kies voor groei en stabiliteit met je eigen personeel, maar dan:
- Beter; met een team van cao en arbeidsrechtdeskundigen
- Eenvoudiger; één inkoopfactuur voor je volledige personeelsbeheer
- Zonder Risico’s; door de werkgevers verantwoordelijkheid uit te besteden
Kortom, ook als MKB-ondernemer kun je beschikken over een externe afdeling personeelszaken die ook de belangrijkste werkgeversrisico’s van je overneemt.
Risico’s
Je kunt te maken krijgen met allerlei onverwachte kosten, bijvoorbeeld door een bedrijfsongeval of een zieke medewerker. Als je hier geen verzekeringen voor hebt, dan kan dat je veel geld kosten.
Sinds mei 2019 bekleed ik de functie van ‘hoofd relatiebeheer’ bij Payned. Naast de taken die ik als relatiebeheerder blijf doen is mijn hoofdtaak als leidinggevende van de afdeling het creëren van de juiste werkomstandigheden, dus ervoor zorgen dat mijn collega’s hun werk effectief en efficiënt kunnen en vooral blijven doen. Hiervoor heb ik in 2020 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor mijn collega’s en ondersteun ik hun waar nodig. Deze werkzaamheden vergen extra tijd en aandacht, maar geven tegelijkertijd ook meer diepgang in dagelijkse werk.
Hoofd relatiebeheer
Contact opnemen