Voor vakkrachten in de horeca geldt een speciale regeling voor feestdagen. Wat dit inhoudt en hoe Payned hier mee omgaat, lees je in deze blog.

Wanneer ben je vakkracht?

Werknemer vanaf 18 jaar welke minimaal 1976 ervaringsuren heeft opgedaan bij dezelfde werkgever in dezelfde functie.

De vakkracht werkt op een feestdag

De horeca CAO geeft aan dat wanneer een medewerker bijvoorbeeld 8 uur werkt op een dag, de gewerkte uren moeten worden uitbetaald tegen het normale tarief en daarnaast bouwt de medewerker 8 uur t-v-t op. Als het niet gelukt is om de t-v-t uren op te nemen, dan krijgt de medewerker een toeslag van 50 % over de gewerkte uren op de desbetreffende feestdag.

Wat doet Payned?

Payned betaalt meteen 50% toeslag uit aan de medewerker.

Bedrijf is gesloten op een feestdag, vakkracht werkt normaal gesproken op die dag en houdt zich beschikbaar voor werk

De horeca CAO geeft aan dat het is toegestaan om op die dag min-uren te registreren. Deze uren komen voor rekening en risico van de werkgever. Na een half jaar wordt gekeken of de medewerker min-uren heeft. Wanneer dat het geval is, dan moeten deze binnen 6 maanden ingehaald worden. Lukt dat niet, dan vervallen deze min-uren. Loon doorbetalen mag altijd. Gewoonte is om dit te bekijken op jaarbasis aangezien er vaak meer arbeid wordt verricht in de zomermaanden dan in de winterperiode (aldus KHN)

Wat doet Payned?

Payned betaalt feesturen uit.

Belangrijke punten

  1. Wanneer de vakkracht vrij heeft gevraagd voor een feestdag heeft hij/zij geen recht op de feestdagenregeling
  2. Met een werknemer kan overeengekomen worden dat op bepaalde feestdagen waarop het bedrijf gesloten is, de medewerker vakantie uren moet opnemen. Advies is dan om dit op te nemen in de arbeidsovereenkomst.

Sinds mei 2019 bekleed ik de functie van ‘hoofd relatiebeheer’ bij Payned. Naast de taken die ik als relatiebeheerder blijf doen is mijn hoofdtaak als leidinggevende van de afdeling het creëren van de juiste werkomstandigheden, dus ervoor zorgen dat mijn collega’s hun werk effectief en efficiënt kunnen en vooral blijven doen. Hiervoor heb ik in 2020 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor mijn collega’s en ondersteun ik hun waar nodig. Deze werkzaamheden vergen extra tijd en aandacht, maar geven tegelijkertijd ook meer diepgang in dagelijkse werk.

Sander Schaeffer

Hoofd relatiebeheer

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten