Een conflict met je medewerker?

Helaas kan het voorkomen dat je als ondernemer een conflict krijgt met een medewerker. Een conflict kan verschillende oorzaken hebben. Maak de situatie bespreekbaar op het moment dat het tussen jou en je medewerker moeizaam loopt.

Beëindiging?

Niet elk conflict leidt direct tot een beëindiging van de samenwerking. Beëindiging is pas het laatste redmiddel van een conflict. Er zal eerst duidelijk moeten worden aangetoond dat de ondernemer samen met de medewerker heeft geprobeerd om tot een oplossing te komen. Hiervoor is dossiervorming van groot belang.

De ondernemer neemt bij een conflict meestal het voortouw. Zorg voor een tijdige aanpak en stel de feiten vast. Ga in gesprek met de medewerker. Wanneer de ondernemer het probleem met de medewerker niet kan oplossen, kan er een onafhankelijke conflictbemiddelaar worden ingeschakeld (mediation). Hierbij kan worden voorkomen dat het uitloopt op een rechtszaak.

Dossieropbouw

Voordat je een onafhankelijke conflictbemiddelaar in zet is het van belang dat er een dossier is opgebouwd van de medewerker.
Dossieropbouw is in deze noodzakelijk om duidelijk te maken dat:een-conflict-met-je-medewerker

  • Beide partijen inspanningen hebben verricht om te komen tot verbetering;
  • Het al een lange tijd speelt;
  • De medewerker een kans heeft gekregen om er samen met jou uit te komen;
  • Jij er van jouw kant alles aan hebt gedaan om het conflict aan te pakken.

De bemiddelaar zal een traject voorstellen waarbij de ondernemer en medewerker samen inzet moeten tonen om tot een oplossing te komen. Uiteraard is het niet verplicht om hieraan mee te werken maar dit kan negatieve gevolgen hebben. In het ergste geval kan het tot een rechtszaak leiden.

Wanneer de ondernemer en de medewerker onderling besluiten om de samenwerking te beëindigen zal er een beëindigingsovereenkomst worden opgemaakt. Bemiddeling hierbij hoeft niet perse noodzakelijk te zijn.

Gerelateerde blogs

_DSF8137
Sander Schaeffer

Sinds mei 2019 bekleed ik de functie van ‘hoofd relatiebeheer’ bij Payned. Naast de taken die ik als relatiebeheerder blijf doen is mijn hoofdtaak als leidinggevende van de afdeling het creëren van de juiste werkomstandigheden, dus ervoor zorgen dat mijn collega’s hun werk effectief en efficiënt kunnen en vooral blijven doen. Hiervoor heb ik in 2020 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor mijn collega’s en ondersteun ik hun waar nodig. Deze werkzaamheden vergen extra tijd en aandacht, maar geven tegelijkertijd ook meer diepgang in dagelijkse werk.

Nieuwsbrief

Deze blog interessant? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Vraag informatiegesprek aan

Payned payrolling blog

Waarom Payned payrolling?

  • NEN 4400-1 gecertificeerd
  • Heldere payroll tarieven
  • Ervaren adviseurs

Certificeringen

Stichting Normeringsarbeid VPO Vereniging Payroll Ondernemingen
Urgenda Samen Sneller Duurzaam

Vraag vrijblijvend een informatiegesprek aan met een payroll adviseur »

© 2021 Payned payrolling