Aanzegtermijn bij aflopende contracten

Op 10 juni heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet Werk en Zekerheid. Een aantal van deze wetswijzigingen gaan in per 1 januari 2015. Eén daarvan is de zogenaamde aanzegtermijn. In deze blog vertel ik meer hierover.

ef22b354928b6d94927383bb07bbfdd1_XL

Wat is een aanzegtermijn?

Wanneer je een medewerker een contract aanbiedt zal dit vaak voor een bepaalde periode zijn. Op het moment dat deze periode afloopt zul jein gesprek gaan met de medewerker. Je kunt er voor kiezen het contract te verlengen of besluiten dat het contract van rechtswege afloopt. Om de medewerker op tijd te laten weten wat de bedoeling omtrent het aflopende contract is, heeft de overheid een aanzegtermijn geïntroduceerd.

Dit houdt in dat u als werkgever de medewerker minimaal één maand voordat het contract afloopt op de hoogte moet brengen van de verlenging of beëindiging van het contract.

Wilt u het contract niet verlengen dan moet de medewerker dit weten. Ook wanneer u het contract wel wilt verlengen moet een medewerker dit minimaal een maand van te voren weten. Bij verlenging moet u de voorwaarden waaronder u de verlenging aanbiedt vermelden.

Wat gebeurt er als u dit niet doet?

Wanneer u het nalaat de medewerker tijdig te informeren over het aflopende contract bent u verplicht om één maandsalaris aan de medewerker te betalen. Het is daarom van belang om goed in de gaten te houden wanneer een contract van een medewerker afloopt.

Wanneer u uw personeelsbestand bij Payned onderbrengt zult u ruim van tevoren worden geïnformeerd over de aflopende contracten van uw medewerkers. Waar nodig kunnen wij u adviseren over eventuele voorwaarden waaronder u een contractverlenging zou willen aanbieden.

Meer weten hierover? Neem gerust contact met ons op.

Gerelateerde blogs

_DSC5436
Marja van der Haar

Sinds september 2015 ben ik werkzaam bij Payned payrolling als relatiebeheerder. Werken bij Payned betekent in de eerste plaats aan de slag voor onze klanten, hen met raad en daad ondersteunen bij het personeelsbeheer en de complete personeels- en salarisadministratie van hen overnemen. Inmiddels heb ik een groot aantal klanten onder mij waar ik met veel plezier mee samenwerk. Sinds april 2017 volg ik de bachelor Human Resource Management waarmee ik mijzelf nog meer hoop te ontwikkelen op het personeelsgebied.

Nieuwsbrief

Deze blog interessant? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Vraag informatiegesprek aan

Payned payrolling blog

Waarom Payned payrolling?

  • Een eigen CAO
  • NEN 4400-1 gecertificeerd
  • Heldere payroll tarieven
  • Ervaren adviseurs
  • Justitie erkend

Certificeringen

Stichting Normeringsarbeid VPO Vereniging Payroll Ondernemingen
Urgenda Samen Sneller Duurzaam

Vraag vrijblijvend een informatiegesprek aan met een payroll adviseur »

© 2018 Payned payrolling