Aanzegtermijn bij aflopende contracten

Op 10 juni heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet Werk en Zekerheid. Een aantal van deze wetswijzigingen gaan in per 1 januari 2015. Eén daarvan is de zogenaamde aanzegtermijn. In deze blog vertel ik meer hierover.

ef22b354928b6d94927383bb07bbfdd1_XL

Wat is een aanzegtermijn?

Wanneer je een medewerker een contract aanbiedt zal dit vaak voor een bepaalde periode zijn. Op het moment dat deze periode afloopt zul jein gesprek gaan met de medewerker. Je kunt er voor kiezen het contract te verlengen of besluiten dat het contract van rechtswege afloopt. Om de medewerker op tijd te laten weten wat de bedoeling omtrent het aflopende contract is, heeft de overheid een aanzegtermijn geïntroduceerd.

Dit houdt in dat u als werkgever de medewerker minimaal één maand voordat het contract afloopt op de hoogte moet brengen van de verlenging of beëindiging van het contract.

Wilt u het contract niet verlengen dan moet de medewerker dit weten. Ook wanneer u het contract wel wilt verlengen moet een medewerker dit minimaal een maand van te voren weten. Bij verlenging moet u de voorwaarden waaronder u de verlenging aanbiedt vermelden.

Wat gebeurt er als u dit niet doet?

Wanneer u het nalaat de medewerker tijdig te informeren over het aflopende contract bent u verplicht om één maandsalaris aan de medewerker te betalen. Het is daarom van belang om goed in de gaten te houden wanneer een contract van een medewerker afloopt.

Wanneer u uw personeelsbestand bij Payned onderbrengt zult u ruim van tevoren worden geïnformeerd over de aflopende contracten van uw medewerkers. Waar nodig kunnen wij u adviseren over eventuele voorwaarden waaronder u een contractverlenging zou willen aanbieden.

Meer weten hierover? Neem gerust contact met ons op.

Gerelateerde blogs

_DSF3959
Sander Schaeffer

’Sinds begin 2018 ben ik werkzaam als assistent relatiebeheer bij Payned. Het verzorgen van de gehele personeels- en salarisadministratie is een hele uitdagende taak, maar gelukkig ga ik geen uitdaging uit de weg.

Tezamen met mijn collega’s wordt er voor een soepel proces gezorgd rond de gehele administratie en lossen wij de meest uiteenlopende vraagstukken op. Als assistent relatiebeheer fungeer ik als schakel tussen de klanten en de werknemers en bouw ik met beide partijen een duurzame en prettige band op. En juist dat afwisselende contact geeft die extra diepgang in het werk.

Nieuwsbrief

Deze blog interessant? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Vraag informatiegesprek aan

Payned payrolling blog

Waarom Payned payrolling?

  • Een eigen CAO
  • NEN 4400-1 gecertificeerd
  • Heldere payroll tarieven
  • Ervaren adviseurs
  • Justitie erkend

Certificeringen

Stichting Normeringsarbeid VPO Vereniging Payroll Ondernemingen
Urgenda Samen Sneller Duurzaam

Vraag vrijblijvend een informatiegesprek aan met een payroll adviseur »

© 2018 Payned payrolling