Je hebt een eigen bedrijf en de zaken gaan goed. Zo goed zelfs, dat je besluit een eerste medewerker aan te nemen. Maar hoe doe je dit en wat moet je allemaal regelen voor deze medewerker?

Het aannemen van een eerste medewerker

Eerst ga je op zoek naar de perfecte kandidaat. Maar doe je dit zelf of laat je dit doen? Hiervoor zijn veel verschillende manieren. Je kunt zelf een vacature plaatsen op internet of een oproep doen via social media. Ook kun je een uitzendbureau inschakelen voor de werving en selectie. Zie hiervoor ook de blog ‘zelf werven of laten werven?’.

Je hebt een geschikte kandidaat gevonden. Maar hoe nu verder? Het is van belang dat de medewerker een arbeidsovereenkomst aangeboden krijgt en het loon uitbetaald wordt.

Loonadministratie

Je zult er voor moeten zorgen dat de loonadministratie verwerkt wordt. Hierbij moet je denken aan het maken van een arbeidsovereenkomst tussen jou en de werknemer, het maken van de loonstroken en jaaropgave en het uitbetalen van het loon. Je kunt er voor kiezen dit zelf te doen, maar je kunt dit ook uitbesteden aan iemand die er in gespecialiseerd is.

Afdracht premies en loonbelasting
Iedereen die in Nederland woont of werkt, is verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen. De premies hiervan moet je inhouden op het loon van de medewerker en afdragen aan de Belastingdienst. Daarnaast betaalt iedereen met een inkomen, loonbelasting. De loonbelasting en de premie voor de volksverzekeringen worden samen de loonheffing genoemd. Ook deze moet je als werkgever afdragen aan de Belastingdienst.
Neem contact op

Arbodienst

Het is van belang dat je een contract afsluit met een arbodienst. Deze komt in beeld wanneer je medewerker ziek is. Vaak heb je 5 of 10 dagen eigen risico en wordt daarna de arbodienst ingeschakeld. De bedrijfsarts van een arbodienst beoordeelt of de medewerker arbeidsongeschikt is, begeleid het re-integratietraject en stelt een probleemanalyse op.

Neem contact op

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Wat je ook niet moet vergeten, is het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze dekt het eventueel wegvallen van het inkomen van een medewerker door arbeidsongeschiktheid. Er zijn verschillende mogelijkheden binnen deze verzekering.

Reserveringen waar een medewerker recht op heeft

De medewerker heeft recht op een aantal ‘extra inkomsten’ bovenop het bruto uurloon. Deze inkomsten moeten door jou als ondernemer gereserveerd worden. Het gaat hier om bijvoorbeeld vakantiedagen, vakantiegeld, bijzonder verlof en kort verzuim. Ook moet je 5 of 10 dagen eigen risico reserveren voor als de medewerker ziek wordt.

Pensioen
Om medewerkers te helpen aan een goed pensioen, is het verstandig om je aan te sluiten bij een pensioenfonds. Hierin zijn ook veel verschillende mogelijkheden. Bekijk de blog ‘je pensioen bij Payned’ om te zien hoe het bij ons geregeld is.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Andere afspraken

Het kan zijn dat je medewerker aan je vraagt of hij zijn reiskosten vergoed krijgt. Ook hier moet je goed over nadenken. Of krijgt de medewerker een auto van de zaak? Gaat de medewerker een opleiding volgen vanuit jouw bedrijf? Allemaal zaken om over na te denken en belangrijk om te zorgen dat dit goed op papier staat.

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan
Het kan ook veel gemakkelijker
Al met al komt er best wat kijken bij het aannemen van je eerste medewerker. Er zijn behoorlijk wat processen die in gang gezet moeten worden en contracten die afgesloten moeten worden met externe partijen om je eerste medewerker te kunnen verlonen. Hiervoor is een veel gemakkelijkere oplossing; verloon je medewerker via Payned. Je weet dan zeker dat alles goed geregeld is voor jou en je medewerker.

In september 2021 ben ik begonnen als assistent relatiebeheerder. Dit houdt in dat ik de personeel- en salarisadministratie verzorg voor mijn klanten. Vooral de combinatie van het directe contact met mijn klanten en hun medewerker(s) en de administratieve afhandeling spreekt mij in het bijzonder aan. Daarnaast mag ik sinds kort meedraaien op de verzuim afdeling en hoop ik mijn collega’s hierin ondersteuning te kunnen bieden in de toekomst. Het inleven in de situatie van de zieke medewerker en werkgever, en de belangen van de verschillende betrokkenen overzien is erg belangrijk. Doordat geen enkele ziekmelding hetzelfde is blijft de oplossing altijd maatwerk en dat is nou juist wat dit werk zo bijzonder maakt.

Mariska Camdzija

Relatiebeheer en verzuimbegeleiding

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten