Je hebt een eigen bedrijf en de zaken gaan goed. Zo goed zelfs, dat je besluit een eerste medewerker aan te nemen. Maar hoe doe je dit en wat moet je allemaal regelen voor deze medewerker?
Het aannemen van een eerste medewerker
Eerst ga je op zoek naar de perfecte kandidaat. Maar doe je dit zelf of laat je dit doen? Hiervoor zijn veel verschillende manieren. Je kunt zelf een vacature plaatsen op internet of een oproep doen via social media. Ook kun je een uitzendbureau inschakelen voor de werving en selectie. Zie hiervoor ook de blog ‘zelf werven of laten werven?’.
Je hebt een geschikte kandidaat gevonden. Maar hoe nu verder? Het is van belang dat de medewerker een arbeidsovereenkomst aangeboden krijgt en het loon uitbetaald wordt.
Loonadministratie
Je zult er voor moeten zorgen dat de loonadministratie verwerkt wordt. Hierbij moet je denken aan het maken van een arbeidsovereenkomst tussen jou en de werknemer, het maken van de loonstroken en jaaropgave en het uitbetalen van het loon. Je kunt er voor kiezen dit zelf te doen, maar je kunt dit ook uitbesteden aan iemand die er in gespecialiseerd is.
Arbodienst
Het is van belang dat je een contract afsluit met een arbodienst. Deze komt in beeld wanneer je medewerker ziek is. Vaak heb je 5 of 10 dagen eigen risico en wordt daarna de arbodienst ingeschakeld. De bedrijfsarts van een arbodienst beoordeelt of de medewerker arbeidsongeschikt is, begeleid het re-integratietraject en stelt een probleemanalyse op.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Wat je ook niet moet vergeten, is het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze dekt het eventueel wegvallen van het inkomen van een medewerker door arbeidsongeschiktheid. Er zijn verschillende mogelijkheden binnen deze verzekering.
Reserveringen waar een medewerker recht op heeft
De medewerker heeft recht op een aantal ‘extra inkomsten’ bovenop het bruto uurloon. Deze inkomsten moeten door jou als ondernemer gereserveerd worden. Het gaat hier om bijvoorbeeld vakantiedagen, vakantiegeld, bijzonder verlof en kort verzuim. Ook moet je 5 of 10 dagen eigen risico reserveren voor als de medewerker ziek wordt.
Andere afspraken
Het kan zijn dat je medewerker aan je vraagt of hij zijn reiskosten vergoed krijgt. Ook hier moet je goed over nadenken. Of krijgt de medewerker een auto van de zaak? Gaat de medewerker een opleiding volgen vanuit jouw bedrijf? Allemaal zaken om over na te denken en belangrijk om te zorgen dat dit goed op papier staat.
Met veel plezier verzorg ik samen met mijn collega’s de personeel- en salarisadministratie bij Payned voor ondernemers uit verschillende branches. Het persoonlijke contact met ondernemers en de medewerkers vind ik daarbij erg belangrijk.
Naast mijn werkzaamheden als relatiebeheerder houd ik me ook bezig op gebied van arbeidsrecht en ben ik me aan het verdiepen in de privacywetgeving. Graag help ik eenieder met lastige vraagstukken en dompel ik me onder in de wet- en regelgeving.
Kortom mocht je vragen hebben, lastig of eenvoudig, neem dan gerust contact met mij op.
Relatiebeheer
Contact opnemen