Jouw werkgever heeft het besluit genomen over te gaan op payrolling. Dus jij komt, jij als werknemer op de payroll te staan. Maar wat betekent payroll voor de werknemer? Wij geven je graag een antwoord op mogelijke vragen die jij als werknemer hebt.

Wat gebeurt er met mijn contract?

Veel medewerkers die nu een vast contract hebben, denken dat dit anders wordt wanneer ze op de payroll komen te staan. Ze denken dat ze weer een nieuw, flexibel contract krijgen met een nieuwe proeftijd. Hier is absoluut geen sprake van. Het payroll bureau is opvolgend werkgever. Dit betekent dat zij alle rechten en plichten, die jij als medewerker hebt opgebouwd bij de huidige werkgever, dient over te nemen.

Wat betekent payroll voor de werknemer

Wie bepaalt nu mijn salaris?

De ondernemer blijft beslissen over het salaris van de medewerkers. Payned kijkt als payrollbureau of de cao wordt nageleefd en wat het minimale salaris is wat de medewerkers moet krijgen, maar uiteindelijk beslist de ondernemer wat de medewerkers moeten verdienen. Wanneer jij als werknemer een contract voor onbepaalde tijd hebt bij je huidige werkgever en € 10,00 bruto verdient, dan krijg je dit ook wanneer je op de loonlijst staat bij Payned.

Betekenis payroll voor de werknemer

Raak ik nu de persoonlijke band met mijn werkgever kwijt?

Payned wordt juridisch gezien jouw werkgever, maar de ondernemer blijft verantwoordelijk voor de leiding en toezicht op de werkvloer. Payned zorgt ervoor dat alles netjes voor jouw wordt geregeld m.b.t. tot je contract en arbeidsvoorwaarden, maar bemoeit zich niet met de planning en alle andere zaken die plaatsvinden op de werkvloer. Hierdoor blijft de persoonlijke band tussen jou en je werkgever gewoon bestaan.

Kan het payrollbedrijf zomaar zeggen dat ik bij een ander bedrijf aan het werk moet?

Het antwoord hierop is nee. Medewerkers komen bij het payrollbedrijf op de loonlijst te staan. De ondernemer huurt de medewerkers exclusief terug. Als werknemer blijf je dus altijd bij je werkgever werken.

Mijn werkgever zal wel van me af willen?

Veelal horen we het gerucht dat een ondernemer gaat payrollen om gemakkelijker van zijn/haar personeel af te kunnen. Bij Payned is dit absoluut niet aan de orde. Wij zijn er juist in gespecialiseerd complete personeelsbestanden van ondernemers over te nemen. De beste arbeidsvoorwaarden van de werkgever voor jou. Alle rechten en plichten die je hebt opgebouwd, nemen wij 1 op 1 over. Wanneer de werkgever het dienstverband van een medewerker met een vast contract wilt beëindigen, gelden hiervoor dezelfde regels dan wanneer de ondernemer de werknemer zelf op de loonlijst heeft.

Wat verandert er voor de werknemer met payroll

Hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden van mij als medewerker?

Een veel voorkomend missverstand is dat de payroller een medewerker benadeelt, maar dit is niet het geval. Een medewerker mag er niet op achteruit gaan qua arbeidsvoorwaarden.

WAB

Sinds 1 januari 2020 is de WAB (Wet arbeidsmarkt in balans) ingegaan. Sinds de WAB hebben payrollmedewerkers een betere rechtspositie en arbeidsvoorwaarden. Tevens krijgen oproepkrachten meer zekerheid m.b.t. werk en inkomen. Oproepkrachten moeten minstens 4 dagen van tevoren worden opgeroepen door de werkgever. Ook houden oproepkrachten recht op loon als het werk wordt afgezegd. De termijn van 4 dagen kan bij cao worden verkort tot 1 dag.

Rechten

Helaas gebeurt het wel dat medewerkers er bij een payrollbedrijf op achteruit gaan.

Logisch dus ook dat medewerkers een onjuist beeld krijgen bij payrolling. Bij Payned krijg je wel de juiste arbeidsvoorwaarden als medewerker. Dit is ook de reden dat we bij het overgaan naar payrolling vaak een personeelspresentatie plannen waarin de medewerkers meer informatie krijgen over payrolling bij Payned.

Een nieuwe medewerker

Ben je nieuw? Een nieuwe medewerker krijgt meteen goede arbeidsvoorwaarden. Uiteraard houden we de cao aan die voor de onderneming van toepassing is. De arbeidsvoorwaarden hieruit worden overgenomen. Bij Payned weet je dus zeker dat je altijd de juiste arbeidsvoorwaarden krijgt.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

In de diverse cao’s staan ook diverse secundaire arbeidsvoorwaarden beschreven.

In de secundaire arbeidsvoorwaarden worden extra afspraken jou vastgelegd. Dit zijn afspraken die je maakt over bijvoorbeeld een 13e maand, extra beloningen, personeels­verzekeringen, auto van de zaak etc.

Wil je meer informatie hierover of weten wat Payned payrolling voor jou als werknemer betekent, neem dan gerust contact met ons op.

Personeelspresentatie

Naast het informeren van de ondernemer, horen wij ook de personeelsleden tijdig te informeren over payrolling. Daarom plannen wij veelal een personeelspresentatie in. Tijdens deze personeelspresentatie wordt er ook de mogelijkheid geboden om zelf vragen te stellen.

Personeelspresentatie bij start payrolling

Een goed begin is het halve werk!

Je wilt natuurlijk weten waar je aan toe bent. Worden jouw opgebouwde rechten en plichten wel worden overgenomen als je straks op de payroll staat? Geen zorgen, want dit zijn we verplicht. Wanneer je een contract hebt voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd, zul je dit contract ook bij ons aangeboden krijgen.

Wat is nou het grootste verschil?

Het grootste verschil bij payrolling is dat je niet meer in dienst bent bij je werkgever, maar bij het payrollbedrijf. Je werkt overigens exclusief voor het bedrijf waar jij werkzaam bent.

In dit geval zul je een contract aangeboden krijgen van Payned. Je zult wekelijks of vier wekelijks je salaris van ons ontvangen. Alleen bij ziekte is er een verschil, wanneer je ziek bent dien je je op twee plekken ziek te melden. Meer informatie hierover ontvang je gelijktijdig met de payroll overeenkomst.

Wat gaan we doen tijdens een personeels-presentatie?

Tijdens onze personeelspresentatie vinden we het niet alleen belangrijk om jou goed te informeren, maar vinden we het ook belangrijk dat we een korte kennismaking hebben. Het is gebruikelijk dat we met twee collega’s bij het bedrijf komen waar jij werkzaam bent.

Dit zal een sales medewerker zijn, die voorafgaand aan deze personeelspresentatie enkele gesprekken heeft gevoerd met jouw werkgever. Daarnaast zal er iemand meekomen van de afdeling relatiebeheer, dit zal jouw vaste contactpersoon worden. Op deze manier houden we de lijnen kort.

Sinds mei 2019 bekleed ik de functie van ‘hoofd relatiebeheer’ bij Payned. Naast de taken die ik als relatiebeheerder blijf doen is mijn hoofdtaak als leidinggevende van de afdeling het creëren van de juiste werkomstandigheden, dus ervoor zorgen dat mijn collega’s hun werk effectief en efficiënt kunnen en vooral blijven doen. Hiervoor heb ik in 2020 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor mijn collega’s en ondersteun ik hun waar nodig. Deze werkzaamheden vergen extra tijd en aandacht, maar geven tegelijkertijd ook meer diepgang in dagelijkse werk.

Sander Schaeffer

Hoofd relatiebeheer

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten