De beslissing is genomen, je gaat payrollen en je staat er helemaal achter. Maar nu wordt het spannend. Want hoe gaan je medewerkers reageren? Hoe ga je dit nu vertellen?

Er zijn medewerkers die schrikken van de term ‘payrollen’. Ze hebben hier ‘verhalen’ over gehoord en die zijn niet altijd positief. ”Je krijgt minder uitbetaald”, “je gaat uit dienst wanneer je ziek bent” en “ik zal wel sneller ontslagen kunnen worden”. Zomaar een aantal vervelende gedachtes die medewerkers hebben. Logisch dat medewerkers zo denken, maar bij deze verhalen gaat het over uitzendpayroll.

Uitzend-payroll?
Vaak zijn de arbeidsvoorwaarden onder de uitzend cao slechter dan onder de huidige cao van de medewerkers. En wanneer je onder één van de uitzend cao’s valt en ziek wordt, ga je inderdaad uit dienst.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Wat verandert er voor de medewerker?

Voor de medewerker mag er niets veranderen, en zeker niet ten nadele. De medewerker blijft dus onder exact dezelfde voorwaarden en met dezelfde rechten het werk doen dat hij/zij nu doet.

Formeel verandert er wel iets. Het salaris wordt voortaan betaald door het betreffende payrollbedrijf. Juridisch gezien wordt het payrollbedrijf de werkgever. Naast het salaris, bouwen je medewerkers ook vakantiegeld en vakantiedagen bij het payrollbedrijf op. Zijn er andere zaken die je met je medewerker hebt geregeld zoals extra vrije dagen of een auto van de zaak? Voor een payrollbedrijf als Payned is dit geen probleem. Bij Payned krijgt de medewerker vaak een betere pensioenregeling en zelfs 100% loon doorbetaald bij ziekte.

Medewerkers voorlichten

Wanneer je besluit te gaan payrollen, dan hebben je medewerkers behoefte aan een tweetal dingen; Duidelijkheid en een eerlijk verhaal. Dat is waar ze recht op hebben en zo voorkom je onrust binnen het personeelsbestand. Goede payrollbureau ’s hebben niets te verbergen en helpen je hierbij. Payned plant vaak een personeelsbijeenkomst waarin je als ondernemer samen met ons de medewerkers gaat voorlichten. Je kunt dan vertellen waarom je dit besluit hebt genomen en wij vertellen wat het voor de medewerkers inhoudt. Eventueel doen we dit individueel per medewerker.

Als alle medewerkers duidelijkheid hebben rondom hun nieuwe situatie en we alle vragen hebben beantwoord, maken we de contracten op.

In mijn rol als commercieel directeur ben ik eindverantwoordelijk voor het sales-team en alle commerciële zaken binnen het bedrijf. Weten wat er echt bij een ondernemer speelt, dat vind ik enorm belangrijk. Dat vormt de basis van een goed advies en een langdurige samenwerking.

Benieuwd geworden? Neem dan contact met mij op. Kwaliteit bewijst zichzelf!

Sander Bennink

Commercieel directeur

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten