Op 26 september 2023 is de Wet werken waar je wil door de Eerste Kamer verworpen en niet meer van toepassing!

Door de Wet werken waar je wilt wordt thuiswerken gefaciliteerd, maar wat houdt dit precies is en waar moet je rekening mee houden? Lees hieronder over de Wet werken waar je wilt.

Wat houdt dit in?

De wet geeft medewerkers meer vrijheid betreffende de arbeidsplaats, kortom de plek waar ze hun werk uitvoeren. In de wet is vastgelegd dat je een verzoek om thuis te werken in beginsel moet accepteren. Dat geldt ook voor verzoeken van thuiswerkers die op kantoor willen gaan werken.

In de huidige Wet flexibel werken is het mogelijk een verzoek om aanpassing van de arbeidsplaats af te wijzen na overleg met je medewerker. Door de nieuwe wet kan afwijzen alleen met een hele goede reden, op basis van redelijkheid en eerlijkheid.

Onderstaand de voorwaarden:

  • De werkgever kan alleen worden verplicht om het verzoek van de medewerker goed te keuren voor zover de arbeidsplaats het woonadres van de medewerker betreft.
  • Het woonadres moet liggen binnen het grondgebied van de Europese Unie.
  • De werkgever is niet verplicht om het verzoek goed te keuren om te werken op een arbeidsplaats die niet het woonadres van de medewerker of het vestigingsadres van de ondernemer is

Werkplek

Als je te maken hebt met thuiswerkers ben je verplicht je medewerker te voorzien van een ergonomische werkplek. Een paar tips:

  • Zorg dat de werkplek voldoet aan de Arbowet.
  • Leg afspraken vast in een thuiswerkovereenkomst en/of huishoudelijk reglement.

En dan nog een belangrijk deel van het ‘goedkeuren’ van het verzoek: de ‘redelijkheid en eerlijkheid’. Wat houdt dat in? Het gaat erom dat je alle belangen zorgvuldig afweegt, zowel die van de medewerker als die van jou als ondernemer. Wordt de samenwerking in het team beïnvloed en heeft het bijvoorbeeld effect op de mentale gezondheid van de medewerker?

Moet ik dit toepassen?
Maar moet ik thuiswerken nu altijd toestaan? Nee, veel is afhankelijk van de situatie. De Wet werken waar je wilt is niet voor elk bedrijf van toepassing, maar alleen als je 10 of meer medewerkers in dienst hebt. De reden hiervoor is dat werken op afstand grote impact kan hebben op kleine werkgevers. Denk daarbij aan de werkplanning, administratieve lasten en kosten voor thuiswerken. Wil je meer informatie hierover, neem dan gerust contact met ons op.
Neem contact op

Vanaf 2000 heb ik een schat aan ervaring opgedaan in de payrollbranche. Als eindverantwoordelijke voor Payned payrolling vanaf 2007. Ik gebruik mijn kennis en ervaring om ondernemers te adviseren over hun personeelsbeleid en de mogelijkheden van payrolling hierin. Persoonlijk contact en een “handen uit de mouwen” mentaliteit spreken mij erg aan. Ook eens praten over wat payrolling voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met mij op. Uiteraard geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen!

Rolf Tempelman

Algemeen directeur

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten