Door de Wet werken waar je wilt wordt thuiswerken gefaciliteerd, maar wat houdt dit precies is en waar moet je rekening mee houden? Lees hieronder over de Wet werken waar je wilt.

Wat houdt dit in?

De wet geeft medewerkers meer vrijheid betreffende de arbeidsplaats, kortom de plek waar ze hun werk uitvoeren. In de wet is vastgelegd dat je een verzoek om thuis te werken in beginsel moet accepteren. Dat geldt ook voor verzoeken van thuiswerkers die op kantoor willen gaan werken.

In de huidige Wet flexibel werken is het mogelijk een verzoek om aanpassing van de arbeidsplaats af te wijzen na overleg met je medewerker. Door de nieuwe wet kan afwijzen alleen met een hele goede reden, op basis van redelijkheid en eerlijkheid.

Onderstaand de voorwaarden:

  • De werkgever kan alleen worden verplicht om het verzoek van de medewerker goed te keuren voor zover de arbeidsplaats het woonadres van de medewerker betreft.
  • Het woonadres moet liggen binnen het grondgebied van de Europese Unie.
  • De werkgever is niet verplicht om het verzoek goed te keuren om te werken op een arbeidsplaats die niet het woonadres van de medewerker of het vestigingsadres van de ondernemer is

Werkplek

Als je te maken hebt met thuiswerkers ben je verplicht je medewerker te voorzien van een ergonomische werkplek. Een paar tips:

  • Zorg dat de werkplek voldoet aan de Arbowet.
  • Leg afspraken vast in een thuiswerkovereenkomst en/of huishoudelijk reglement.

En dan nog een belangrijk deel van het ‘goedkeuren’ van het verzoek: de ‘redelijkheid en eerlijkheid’. Wat houdt dat in? Het gaat erom dat je alle belangen zorgvuldig afweegt, zowel die van de medewerker als die van jou als ondernemer. Wordt de samenwerking in het team beïnvloed en heeft het bijvoorbeeld effect op de mentale gezondheid van de medewerker?

Moet ik dit toepassen?
Maar moet ik thuiswerken nu altijd toestaan? Nee, veel is afhankelijk van de situatie. De Wet werken waar je wilt is niet voor elk bedrijf van toepassing, maar alleen als je 10 of meer medewerkers in dienst hebt. De reden hiervoor is dat werken op afstand grote impact kan hebben op kleine werkgevers. Denk daarbij aan de werkplanning, administratieve lasten en kosten voor thuiswerken. Wil je meer informatie hierover, neem dan gerust contact met ons op.
Neem contact op

Met veel plezier verzorg ik samen met mijn collega’s de personeel- en salarisadministratie bij Payned voor ondernemers uit verschillende branches. Het persoonlijke contact met ondernemers en de medewerkers vind ik daarbij erg belangrijk.

Naast mijn werkzaamheden als relatiebeheerder houd ik me ook bezig op gebied van arbeidsrecht en ben ik me aan het verdiepen in de privacywetgeving. Graag help ik eenieder met lastige vraagstukken en dompel ik me onder in de wet- en regelgeving.

Mocht je vragen hebben, lastig of eenvoudig, neem dan gerust contact met mij op.

Alice Nieuwboer

Relatiebeheer

Contact opnemen
Gerelateerde blogberichten