Een nieuwe medewerker moet altijd een loonbelastingverklaring invullen, maar wat is precies een loonbelastingverklaring, lees hieronder meer.
Wat moet ik mij voorstellen van een loonbelasting-verklaring?
Een loonbelastingverklaring is een formulier die de medewerker moet invullen voor de werkgever of uitkeringsinstantie. Met een loonbelastingverklaring verzamel je de nodige persoonlijke gegevens van je medewerker voor de loonbelasting.
Iedere medewerker die een arbeidsovereenkomst aangaat, wordt gevraagd om een loonbelastingverklaring in te vullen. In deze verklaring is het de bedoeling dat de medewerker aangeeft of hij/zij wel of geen loonheffingskorting wil laten toepassen. Aan de hand van de loonbelastingverklaring bepaalt de werkgever of de loonheffingskorting moet worden toegepast.
Als je werkt heb je recht op loonheffingskorting. Deze korting wordt aangevraagd bij de werkgever (bijvoorbeeld Payned) of uitkeringsinstantie waarvan de medewerker het meeste loon ontvangt. Heb je meerdere werkgevers? Of ontvang je een uitkering en heb je daarnaast een baan? Dan kun je maar bij 1 werkgever de heffingskorting toepassen. Doe dit bij de werkgever waar je het meest verdient. Als je bij iedere werkgever loonheffingskorting aanvraagt, krijg je namelijk te veel korting op je belasting. Je moet dan achteraf extra belasting betalen.
De Belastingdienst heeft een speciaal formulier gemaakt waarmee je alle informatie krijgt die je nodig hebt. De officiële benaming van dit formulier is: ‘Model Opgaaf gegevens voor de loonheffingen’.
Loonheffing
Zodra jouw medewerker zijn/haar loon ontvangt, moet je als werkgever loonheffingen inhouden over dat gewerkte loon. Deze heffingen worden vervolgens afgedragen aan de Belastingdienst. Deze loonheffingen omvatten:
- Loonbelasting en premie volksverzekeringen (AOW, Anw, Wlz en AKW)
- Premies werknemersverzekeringen
- Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
Maar een medewerker heeft recht op korting op de belasting. Dat heet ‘loonheffingskorting’. De medewerker vraagt deze loonheffingskorting aan (via de loonbelastingverklaring).
Personeels-administratie
Als ondernemer met personeel in dienst ben je verplicht een salarisadministratie en een personeelsdossier bij te houden. Hier kan Payned jou uiteraard bij helpen.
Geen administratieve rompslomp meer en meer tijd om te ondernemen, ideaal toch?
Sinds mei 2019 bekleed ik de functie van ‘hoofd relatiebeheer’ bij Payned. Naast de taken die ik als relatiebeheerder blijf doen is mijn hoofdtaak als leidinggevende van de afdeling het creëren van de juiste werkomstandigheden, dus ervoor zorgen dat mijn collega’s hun werk effectief en efficiënt kunnen en vooral blijven doen. Hiervoor heb ik in 2020 een opleiding gevolgd en met succes afgerond. Daarnaast fungeer ik als vraagbaak voor mijn collega’s en ondersteun ik hun waar nodig. Deze werkzaamheden vergen extra tijd en aandacht, maar geven tegelijkertijd ook meer diepgang in dagelijkse werk.
Hoofd relatiebeheer
Contact opnemen