WW bij onwerkbaar weer
Wanneer je in een branche werkt waarbij je veel buiten werkt en door het weer niet kan werken, kun je voor je werknemers ‘WW bij onwerkbaar weer’ aanvragen.
Stel; je hebt een hoveniersbedrijf. Dan ben je behoorlijk afhankelijk van het weer. Het kan dan ook voorkomen dat je in de winter een periode niet kunt werken vanwege slecht weer. Omdat bijvoorbeeld de grond bevroren is. Je kunt dan gebruik maken van de regeling ‘WW bij onwerkbaar weer‘ voor je medewerkers.
Wanneer heeft je medewerker recht op ‘WW bij onwerkbaar weer?’
De medewerker moet minstens 5 uur per week niet hebben kunnen werken vanwege het slechte weer. daarnaast mogen er geen andere redenen zijn waarom de medewerker niet kan werken, zoals ziekte. De werkgever moet er bovendien alles aan gedaan hebben om te voorkomen dat het werk gestopt moet worden.
Wie vraagt de uitkering aan?
De werkgever vraagt deze uitkering aan via het UWV. Wanneer je medewerkers op de payroll staan bij Payned, regelen wij dit voor je. We hebben dan een aantal gegevens van jullie nodig en zorgen ervoor dat de uitkering op de juiste manier wordt aangevraagd.
Wanneer kan de uitkering aangevraagd worden?
Na twee dagen mag de werkgever stoppen met het betalen van het loon van de werknemers bij onwerkbaar weer. Vanaf dag 3 heeft de werknemer recht op een WW-uitkering. Deze wachtdagen gelden overigens slechts één keer per winterseizoen, dat loopt van 1 november tot en met 31 maart. Voor onwerkbaar weer wegens langdurige regen geldt een wachttijd van 19 dagen.
Hoe hoog is de uitkering en hoe lang ontvangt je medewerker deze?
De WW-uitkering is 75% van het loon. De medewerker ontvangt dit bedrag nadat het UWV heeft bepaald of hij/zij in aanmerking komt voor de uitkering. Het bedrag wordt uitbetaald zolang het onwerkbare weer aanhoudt.
Meer informatie over ‘WW bij onwerkbaar weer’ lees je op de website van het UWV.
Gerelateerde blogs
- De risico’s van ondernemerschap; Payned kan je helpen!
- Hoe bouw ik een goed personeelsdossier op?
- Hoe zorg je voor een goede Risico-Inventarisatie en –Evaluatie (RI&E)?
Geesje TempelmanIn de functie van relatiebeheerder en financiële zaken heb ik heel veel geleerd bij Payned payrolling. Sinds 2017 heb ik het financiële gedeelte overgedragen aan een collega en ben mij weer meer gaan concentreren op relatiebeheer.
Nieuwsbrief
Deze blog interessant? Meld je aan voor de nieuwsbrief.